خلاصه اي از «سخنراني پيامبر اسلام(ص) در روز غدير»‏

امير مومنين

 

• حمد و ثناي الهي

• فرمان الهي براي مطلبي مهم

• اعلان رسمي ولايت و امامت دوازده امام عليهم السلام

• معرفي اميرالمؤمنين‏ عليه السلام به دست پيامبر(ص)

• تاکيد بر توجه امت به مسئله امامت

• اشاره به کارشکني‌هاي منافقين ‏

• پيروان اهل بيت عليه السلام و دشمنان ايشان

• حضرت مهدي عجل الله فرجه ‏

• مطرح کردن بيعت

• حلال و حرام، واجبات و محرمات

• بيعت گرفتن رسمي ‏

 

به نام خداوند بخشنده ي مهربان‏

حمد و سپاس خدايي را که در يگانگي خود بلند مرتبه، و در تنهايي و فرد بودنش نزديک ‏است در قدرت و سلطه خود با جلالت و در ارکان خود عظيم است. ‏

علم او به همه چيز احاطه دارد در حالي که در جاي خود است، و همه مخلوقات را با ‏قدرت و برهان خود تحت سيطره دارد. ‏

بالاتر از آن است که چشمها او را درک کنند ولي او چشمها را درک مي‌کند و او لطف ‏کننده و آگاه است. ‏

هيچکس نمي‌تواند با ديدن به صفت او راه يابد، و کسي به چگونگي او از سر و آشکار ‏دست نمي‌يابد مگر به آنچه خود خداوند عز و جل راهنمايي کرده است. ‏

شهادت مي‌دهم اوست خدايي که همه چيز در مقابل عظمت او تواضع کرده و همه چيز ‏در مقابل عزت او ذليل شده و همه چيز در برابر قدرت او سر تسليم فرود آورده و همه ‏چيز در برابر هيبت او خاضع شده اند. ‏

براي او ضدي و همراه او معارضي نبوده است. يکتا و بي نياز است. زاييده نشده و ‏نمي‌زايد و براي او هيچ همتايي نيست. خداي يگانه و پروردگار با عظمت. ‏

 

براي خداوند بر نفْس خود به عنوان بندگي او اقرار مي‌کنم، و شهادت مي‌دهم براي او به ‏پروردگاري، و آنچه به من وحي نموده ادا مي‌نمايم از ترس آنکه مبادا اگر انجام ندهم ‏عذابي از او بر من فرود آيد که هيچکس نتواند آن را دفع کند، زيرا خداوند به من اعلام ‏فرموده که اگر آنچه در حق علي بر من نازل نموده ابلاغ نکنم رسالت او را نرسانده‌ام و ‏براي من حفظ از شر مردم را ضمانت نموده و خدا کفايت کننده و کريم است. ‏

خداوند به من چنين وحي کرده است: «اي پيامبر ابلاغ کن آنچه از طرف پروردگارت بر تو ‏نازل شده- درباره علي، يعني خلافت علي بن ابي طالب- و اگر انجام ندهي رسالت او را ‏نرسانده اي و خداوند تو را از مردم حفظ مي‌کند». ‏

جبرئيل سه مرتبه بر من نازل شد و از طرف خداوند سلام پروردگارم- که او سلام است- ‏مرا مامور کرد که در اين اجتماع بپا خيزم و بر هر سفيد و سياهي اعلام کنم که «علي ‏بن ابي طالب برادر من و وصي من و جانشين من بر امتم و امام بعد از من است. نسبت ‏او به من همانند هارون به موسي است جز اينکه پيامبري بعد از من نيست و او صاحب ‏اختيار شما بعد از خدا و رسولش است.» ‏

و خداوند در اين مورد آيه‌اي از کتابش بر من نازل کرده است: «صاحب اختيار شما خدا و ‏رسولش هستند و کساني که ايمان آورده و نماز را بپا مي‌دارند و در حال رکوع زکات ‏مي‌دهند»، و علي بن ابي طالب است که نماز را بپا داشته و در حال رکوع زکات داده و در ‏هر حال خداوند عز و جل را قصد مي‌کند. ‏

اي مردم! من از جبرئيل درخواست کردم از خدا بخواهد تا مرا از ابلاغ اين مهم معاف بدارد، ‏زيرا از کمي متقين و زيادي منافقين و فساد ملامت کنندگان و حيله‌هاي مسخره کنندگان ‏اسلام اطلاع دارم. ‏

بعد از همه اينها، خداوند از من راضي نمي‌شود مگر آنچه در حق علي بر من نازل کرده ‏ابلاغ نمايم. ‏

 

اي مردم! اين آخرين باري است که تو چنين اجتماعي بپا مي‌ايستم، پس بشنويد و ‏اطاعت کنيد و در مقابل امر خداوند پروردگارتان سر تسليم فرود آوريد، چرا که خداوند عز و ‏جل صاحب اختيار شما و معبود شماست، و بعد از خداوند رسولش و پيامبرش که شما را ‏مخاطب قرار داده، و بعد از من علي صاحب اختيار شما و امام شما به امر خداوند است، ‏و بعد از او امامت در نسل من از فرزندان اوست تا روزي که خدا و رسولش را ملاقات ‏خواهيد کرد. ‏

حلالي نيست مگر آنچه خدا و رسولش و امامان حلال کرده باشند، و حرامي نيست مگر ‏آنچه خدا و رسولش و امامان بر شما حرام کرده باشند. خداوند عز و جل حلال و حرام را ‏به من شناسانده است، و آنچه پروردگارم از کتابش و حلال و حرامش به من آموخته به او ‏سپرده‌ام. ‏

اي مردم! علي را فضيلت دهيد. هيچ علمي نيست مگر آنکه خداوند آن را در من جمع ‏کرده است و هر علمي را که آموخته‌ام در امام المتقين جمع نموده‌ام، و هيچ علمي ‏نيست مگر آنکه آن را به علي آموخته‌ام. اوست «امام مبين» که خداوند در سوره يس ‏ذکر کرده است: «و هر چيزي را در امام مبين جمع کرديم» ‏

اي مردم! از علي به سوي ديگري گمراه نشويد، و از او روي برمگردانيد و از ولايت او ‏سرباز نزنيد. اوست که به حق هدايت نموده و به آن عمل مي‌کند، و باطل را ابطال نموده ‏و از آن نهي مي‌نمايد، و در راه خدا سرزنش ملامت کننده‌اي او را مانع نمي‌شود. ‏

علي اول کسي است که به خدا و رسولش ايمان آورد و هيچکس در ايمان به من بر او ‏سبقت نگرفت. اي مردم! او را فضيلت دهيد که خدا او را فضيلت داده است، و او را قبول ‏کنيد که خداوند او را منصوب نموده است. ‏

اي مردم! او از طرف خداوند امام است، و هر کس ولايت او را انکار کند خداوند هرگز ‏توبه‌اش را نمي‌پذيرد و او را نمي‌بخشد. ‏

حتمي است بر خداوند که با کسي که با او مخالفت نمايد چنين کند و او را به عذابي ‏شديد تا ابديت و تا آخر روزگار معذب نمايد. ‏

پس بپرهيزيد از اينکه با او مخالفت کنيد و گرفتار آتشي شويد که هيزم آن مردم و ‏سنگ‌ها هستند و براي کافران آماده شده است. ‏

امير مومنين

اي مردم! به خدا قسم پيامبران و رسولان پيشين به من بشارت داده‌اند، و به خدا قسم ‏من خاتم پيامران و مرسلين و حجت بر همه مخلوقين از اهل آسمان‌ها و زمين‌ها هستم. ‏هر کس در اين مطالب شک کند مانند کفر جاهليت اول کافر شده است. و هر کس در ‏چيزي از اين گفتار من شک کند در همه آنچه بر من نازل شده شک کرده است، و هر ‏کس در يکي از امامان شک کند در همه آنان شک کرده است، و شک کننده درباره ما در ‏آتش است. ‏

ملعون است ملعون است، مورد غضب است مورد غضب است کسي که اين گفتار مرا رد ‏کند و با آن موافق نباشد. ‏

بدانيد که جبرئيل از جانب خداوند اين خبر را براي من آورده است و مي‌گويد: «هر کس با ‏علي دشمني کند و ولايت او را نپذيرد لعنت و غضب من بر او باد». هر کس ببيند براي ‏فردا چه پيش فرستاده است. ‏

اي مردم! قرآن را تدبر نماييد و آيات آن را بفهميد و در محکمات آن نظر کنيد و به دنبال ‏متشابه آن نرويد. به خدا قسم، باطن آن را براي شما بيان نمي‌کند و تفسيرش را برايتان ‏روشن نمي‌کند مگر اين شخصي که دست او را مي‌گيرم و او را به سوي خود بالا مي‌برم ‏و بازوي او را مي‌گيرم و با دستم او را بلند مي‌کنم و به شما مي‌فهمانم که: «هر کس ‏من صاحب اختيار اويم اين علي صاحب اختيار اوست». و او علي بن ابي طالب برادر و ‏جانشين من است، و ولايت او از جانب خداوند عز و جل است که بر من نازل کرده است. ‏

بدانيد که اميرالمؤمنين‏ بودن بعد از من براي احدي جز او حلال نيست. ‏

 

سپس پيامبر(ص) دستش را بر بازوي علي(ع) زد و آن حضرت را بلند کرد و اين در حالي ‏بود که اميرالمؤمنين‏ عليه السلام از زماني که پيامبر(ص) بر فراز منبر آمده بود يک پله ‏پايين‌تر از مکان حضرت ايستاده بود و نسبت به صورت حضرت به طرف راست مايل بود که ‏گويي هر دو در يک مکان ايستاده اند. ‏

پس پيامبر(ص) با دستش او را بلند کرد و هر دو دست را به سوي آسمان باز نمود و علي ‏عليه السلام را از جا بلند نمود تا حدي که پاي آن حضرت موازي زانوي پيامبر(ص) رسيد. ‏سپس فرمود: اي مردم! چه کسي بر شما از خودتان صاحب اختيارتر است؟ گفتند: خدا و ‏رسولش. ‏

فرمود: بدانيد که هر کس من صاحب اختيار اويم اين علي صاحب اختيار اوست. ‏

پروردگارا، به امر تو مي‌گويم: «خداوندا دوست بدار هر کس علي را دوست بدارد و دشمن ‏بدار هر کس علي را دشمن بدارد، و ياري کن هر کس علي را ياري کند و خوار کن هر ‏کس علي را خوار کند، و لعنت نما هر کس علي را انکار کند و غضب نما بر هر کس که ‏حق علي را انکار نمايد».‏

پروردگارا، تو هنگام روشن شدن اين مطلب و منصوب نمودن علي در اين روز اين آيه را ‏درباره او نازل کردي: «امروز دين شما را برايتان کامل نمودم و نعمت خود را بر شما تمام ‏کردم و اسلام را به عنوان دين شما راضي شدم». ‏

و فرمودي: «دين نزد خداوند اسلام است». ‏

و فرمودي:« هر کس ديني غير از اسلام انتخاب کند هرگز از او قبول نخواهد شد و او در ‏آخرت از زيانکاران خواهد بود». ‏

پروردگارا، تو را شاهد مي‌گيرم که من ابلاغ نمودم. ‏

 

اي مردم! خداوند دين شما را با امامت او کامل نمود، پس هر کس اقتدا نکند به او و به ‏کساني که جانشين او از فرزندان من و از نسل او هستند تا روز قيامت و روز رفتن به ‏پيشگاه خداوند عز و جل، چنين کساني اعمالشان در دنيا و آخرت از بين رفته و در آتش ‏دائمي خواهند بود. عذاب از آنان تخفيف نمي‌يابد و به آنها مهلت داده نمي‌شود. ‏

اي مردم! اين علي است که ياري کننده‌ترين شما نسبت به من و سزاوارترين شما به ‏من و نزديک‌ترين شما به من عزيزترين شما نزد من است. ‏

خداوند عز و جل و من از او راضي هستيم. هيچ آيه رضايتي در قرآن نازل نشده مگر درباره ‏او، و هيچگاه خداوند مومنين را مورد خطاب قرار نداده مگر آنکه ابتدا او مخاطب بوده ‏است، و هيچ آيه مدحي در قران نيست مگر درباره او. ‏

اي مردم! شيطان آدم را با حسد از بهشت بيرون کرد. مبادا به علي حسد کنيد که ‏اعمالتان نابود شود و قدم هايتان بلغزد. آدم به خاطر يک گناه به زمين فرستاده شد در ‏حالي که انتخاب شده خداوند عز و جل بود، پس شما چگونه خواهيد بود در حالي که ‏شماييد و در بين شما دشمنان خدا هستند. ‏

بدانيد که با علي دشمني نمي‌کند مگر شقي و با علي دوستي نمي‌کند مگر با تقوي، و ‏به او ايمان نمي‌آورد مگر مومن مخلص. به خدا قسم سوره «والعصر»: درباره علي نازل ‏شده است؛ "قسم به عصر، انسان در زيان است" مگر علي که ايمان آورد و به حق و ‏صبر راضي شد. ‏

اي مردم! من خدا را شاهد گرفتم و رسالتم را به شما ابلاغ نمودم، و بر عهده رسول جر ‏ابلاغ روشن چيزي نيست. ‏

 

اي مردم! ايمان آوريد به خدا و رسولش و به نوري که همراه او نازل شده است، قبل از ‏آنکه هلاک کنيم وجوهي را و آن صورت‌ها را به پشت برگردانيم يا آنان را مانند اصحاب ‏سبت لعنت کنيم». به خدا قسم، از اين آيه قصد نشده است مگر قومي از اصحابم که ‏آنان را به اسم و نسبشان مي‌شناسم، ولي مامورم بر آنان پرده پوشي کنم. ‏

پس هر کس عمل کند مطابق آنچه در قلبش از حب يا بغض نسبت به علي مي‌يابد، اي ‏مردم! نور از جانب خداوند عز و جل در من نهاده شده و سپس در علي بن ابي طالب و ‏بعد در نسل او تا مهدي قائم، که حق خداوند و هر حقي که براي ما باشد مي‌گيرد، چرا ‏که خداوند عز و جل ما را بر کوتاهي کنندگان و بر معاوندان و مخالفان و خائنان و ‏گناهکاران و ظالمان و غاصبان از همه عالميان حجت قرار داده است. ‏

اي مردم! شما را مي‌ترسانم و انذار مي‌نمايم که من رسول خدا هستم، و قبل از من ‏پيامبران بوده اند! آيا اگر من بميرم يا کشته شوم شما عقب گرد مي‌نماييد؟ هر کس به ‏عقب برگردد به خدا ضرري نمي‌رساند، و خداوند به زودي شاکرين و صابرين را پاداش ‏مي‌دهد. بدانيد که علي است توصيف شده به صبر و شکر و بعد از او فرزندانم از نسل او ‏چنين‌اند. ‏

اي مردم! بعد از من اماماني خواهند بود که به آتش دعوت مي‌کنند و روز قيامت کمک ‏نمي‌شوند. ‏

امير مومنين

اي مردم! خداوند و من از آنان بيزار هستيم. اي مردم! آنان و يارانشان و تابعينشان و ‏پيروانشان در پايين‌ترين درجه آتشند و چه بد است جاي متکبران، بدانيد که آنان «اصحاب ‏صحيفه» هستند، پس هر يک از شما در صحيفه خود نظر کند. ‏

راوي مي‌گويد: وقتي پيامبر(ص) نام «اصحاب صحيفه» را آورد اکثر مردم منظور حضرت از ‏اين کلام را نفهميدند و برايشان سوال انگيز شد، و فقط عده کمي مقصود حضرت را ‏فهميدند. ‏

اي مردم! من امر خلافت را به عنوان امامت و وراثت آن در نسل خودم تا روز قيامت به ‏وديعه مي‌سپارم، و من رسانيدم آنچه مامور به ابلاغش بودم تا حجت باشد بر حاضر و ‏غايب و بر همه کساني که حضور دارند يا ندارند، به دنيا آمده‌اند يا نيامده‌اند. پس حاضران ‏به غايبان و پدران به فرزندان تا روز قيامت برسانند. ‏

و به زودي امامت را بعد از من به عنوان پادشاهي و با ظلم و زور مي‌گيرند. خداوند ‏غاصبين و تعدي کنندگان را لعنت کند. ‏

اي مردم! خداوند مرا امر و نهي نموده است و من هم به امر الهي علي را امر و نهي ‏نموده‌ام، و علم امر و نهي نزد اوست. پس امر او را گوش دهيد تا سلامت بمانيد، و او را ‏اطاعت کنيد تا هدايت شويد و نهي او را قبول کنيد تا در راه درست باشيد و به سوي ‏مقصد و مراد او برويد، و راه‌هاي بيگانه شما را از راه او منحرف نکند. ‏

 

اي مردم! من راه مستقيم خداوند هستم که شما را به پيروي آن امر نموده، و سپس ‏علي بعد از من، و سپس فرزندانم از نسل او که امامان هدايت‌اند، به حق هدايت ‏مي‌کنند و به ياري حق به عدالت رفتار مي‌کنند. بدانيد که دشمنان ايشان سُفها‌ي گمراه ‏و برادران شياطين‌اند که اباطيل را از روي غرور به يکديگر مي‌رسانند. ‏

بدانيد که دوستان اهل بيت کساني‌اند که خداوند عز و جل آنان را توصيف کرده و فرموده ‏است: «... کساني که ايمان آورده‌اند و ايمانشان را با ظلم نپوشانده‌اند، آنان‌اند که ‏برايشان امان است و آنان هدايت يافتگان اند».‏

بدانيد که دوستان ايشان کساني‌اند که ايمان آورده‌اند و به شک نيفتاده اند. ‏

بدانيد که دوستان ايشان کساني‌اند که با سلامتي و در حال امن وارد بهشت مي‌شوند، ‏و ملائکه با سلام به ملاقات آنان مي‌آيند و مي‌گويند:«سلام بر شما، پاکيزه شديد، پس ‏براي هميشه داخل بهشت شويد» ‏

بدانيد که دوستان ايشان کساني هستند که بهشت براي آنان است و در آن بدون ‏حساب روزي داده مي‌شوند. ‏

بدانيد که دشمنان اهل بيت کساني‌اند که به شعله‌هاي آتش وارد مي‌شوند. ‏

بدانيد که دشمنان ايشان کساني‌اند که از جهنم در حالي که مي‌جوشد صداي ‏وحشتناکي مي‌شنوند و شعله کشيدن را مي‌بينند. ‏

بدانيد که دشمنان ايشان کساني‌اند که خداوند عز و جل مي‌فرمايد:«هر گاه گروهي را در ‏جهنم مي‌اندازند خزانه داران دوزخ از ايشان مي‌پرسند: آيا ترساننده‌اي براي شما نيامد؟ ‏مي‌گويند: چرا، براي ما نذير و ترساننده آمد ولي ما او را تکذيب کرديم و گفتيم: خداوند ‏هيچ چيز نازل نکرده است، و شما در گمراهي بزرگ هستيد و مي‌گويند: اگر مي‌شنيديم ‏يا فکر مي‌کرديم در اصحاب آتش نبوديم. به گناه خود اعتراف کردند، پس دور باشند ‏اصحاب آتش» ‏

اي مردم! بدانيد که من نذير و ترساننده‌ام و علي بشارت دهنده است. ‏

اي مردم! بدانيد که من منذر و برحذر دارنده‌ام و علي هدايت کننده است. ‏

اي مردم! من پيامبرم و علي جانشين من است. ‏

اي مردم! بدانيد که من پيامبرم و علي امام و وصي بعد از من است، و امامان بعد از او ‏فرزندان او هستند. بدانيد که من پدر آنانم و آنها از صُلب او به وجود مي‌آيند. ‏

 

بدانيد که آخرين امامان، مهدي قائم از ماست، اوست غالب بر اديان، اوست انتقام گيرنده ‏از ظالمان، اوست فاتح قلعه‌ها و منهدم کننده آنها، اوست غالب بر هر قبيله‌اي از اهل ‏شرک و هدايت کننده آنان. ‏

بدانيد که اوست استفاده کننده از دريايي عميق. اوست که هر صاحب فضيلتي را به قدر ‏فضلش و هر صاحب جهالتي را به قدر جهلش نشانه مي‌دهد. اوست انتخاب شده و ‏اختيار شده خداوند، اوست وارث هر علمي و احاطه دارنده به هر فهمي. ‏

بدانيد که اوست خبر دهنده از پروردگارش، و بالا برنده آيات الهي. اوست هدايت يافته ‏محکم بنيان. اوست که کارها به او سپرده شده است اوست که پيشينيان به او بشارت ‏داده‌اند، اوست که به عنوان حجت باقي مي‌ماند و بعد از او حجتي نيست. هيچ حقي ‏نيست مگر همراه او، و هيچ نوري نيست مگر نزد او. ‏

بدانيد او کسي است که غالبي بر او نيست و کسي بر ضد او کمک نمي‌شود. اوست ‏ولي خدا در زمين و حکم کننده او بين خلقش و امين او بر نهان و آشکارش. ‏

 

بدانيد که من بعد از پايان خطابه‌ام شما را به دست دادن با من به عنوان بيعت با او و اقرار ‏به او، و بعد از من به دست دادن با خود او فرا مي‌خوانم. ‏

بدانيد که من با خدا بيعت کرده‌ام و علي با من بيعت کرده است، و من از جانب خداوند ‏براي او از شما بيعت مي‌گيرم. «کساني که با تو بيعت مي‌کنند در واقع با خدا بيعت ‏مي‌کنند، دست خداوند بر روي دست آنان است. پس هر کس بيعت را بشکند بر ضرر ‏خود اوست، و هر کس به آنچه با خدا عهد بسته وفادار باشد خداوند به او اجر عظيمي ‏عنايت خواهد کرد»

 ‏

اي مردم! به حج خانه خدا برويد. هيچ خانداني به خانه خدا وارد نمي‌شوند مگر آنکه ‏مستغني مي‌گردند و شاد مي‌شوند، و هيچ خانداني آن را ترک نمي‌کنند مگر آنکه ‏منقطع مي‌شوند و فقير مي‌گردند. ‏

اي مردم! با دين کامل و با تفقُّه و فهم به حج خانه خدا برويد و از آن مَشاهد مُشرفه جز ‏با توبه و دست کشيدن از گناه برمگرديد. ‏

اي مردم! نماز را بپا داريد و زکات را بپردازيد همانطور که خداوند عز و جل به شما فرمان ‏داده است و اگر زمان طويلي بر شما گذشت و کوتاهي نموديد يا فراموش کرديد، علي ‏صاحب اختيار شماست و براي شما بيان مي‌کند، او که خداوند عز و جل بعد از من به ‏عنوان امين بر خلقش او را منصوب نموده است، او از من است و من از اويم. ‏

امير مومنين

بدانيد که حلال و حرام بيش از آن است که من همه آنها را بشمارم و معرفي کنم و بتوانم ‏در يک مجلس به همه حلال‌ها دستور دهم و از همه حرام‌ها نهي کنم. پس مامورم که از ‏شما بيعت بگيرم و با شما دست بدهم بر اينکه قبول کنيد آنچه از طرف خداوند عز و جل ‏درباره اميرالمؤمنين‏ علي و جانشينان بعد از او آورده‌ام که آنان از نسل من و اويند، و آن ‏موضوع امامتي است که فقط در آنها بپا خواهد بود، و آخر ايشان مهدي است تا روزي که ‏خداي مدبر قضا و قدر را ملاقات کند. ‏

اي مردم! هر حلالي که شما را بدان راهنمايي کردم و هر حرامي که شما را از آن نهي ‏نمودم، هرگز از آنها برنگشته‌ام و تغيير نداده‌ام. اين مطلب را به ياد داشته باشيد و آن را ‏حفظ کنيد و به يکديگر سفارش کنيد و آن را تبديل نکنيد و تغيير ندهيد. ‏

بدانيد که بالاترين امر به معروف آن است که سخن مرا بفهميد و آن را به کساني که ‏حاضر نيستند برسانيد و او را از طرف من به قبولش امر کنيد و از مخالفتش نهي نماييد، ‏چرا که اين دستوري از جانب خداوند عز و جل و از نزد من است، و هيچ امر به معروف و ‏نهي از منکري نمي‌شود مگر با امام معصوم. ‏

 

اي مردم! شما بيش از آن هستيد با يک دست و در يک زمان با من دست دهيد، و ‏پروردگارم مرا مامور کرده است که از زبان شما اقرار بگيرم درباره آنچه منعقد نمودم براي ‏علي اميرالمؤمنين‏ و اماماني که بعد از او مي‌آيند و از نسل من و اويند، چنانکه به شما ‏فهماندم که فرزندان من از صلب اويند. ‏

پس همگي چنين بگوييد:«ما شنيديم و اطاعت مي‌کنيم و راضي هستيم و سر تسليم ‏فرود مي‌آوريم درباره آنچه از جانب پروردگار ما و خودت به ما رساندي درباره امر امامت ‏امامان، علي اميرالمؤمنين‏ و اماماني که از صلب او به دنيا مي‌آيند. بر اين مطلب با ‏قلبهايمان و با جانمان و با زبانمان و با دستانمان با تو بيعت مي‌کنيم. بر اين عقيده زنده‌ايم ‏و با آن مي‌ميريم و روز قيامت با آن محشور مي‌شويم. ‏

تغيير نخواهيم داد و تبديل نمي‌کنيم و شک و انکار نمي‌نماييم و ترديد به دل راه ‏نمي‌دهيم و از اين قول برنمي گرديم و پيمان را نمي‌شکنيم. ‏

تو ما را به موعظه الهي نصيحت نمودي درباره علي اميرالمؤمنين‏ و اماماني که گفتي بعد ‏از او از نسل تو و فرزندان اويند، يعني حسن و حسين و آنان که خداوند بعد از آن دو ‏منصوب نموده است. ‏

هرگز در پي تغيير اين عهد نيستيم و خداوند (در اين‌باره) از نفسهايمان دگرگوني نبيند. ‏

ما اين مطالب را از قول تو به نزديک و دور از فرزندانمان و فاميلمان مي‌رسانيم، و خدا را بر ‏آن شاهد مي‌گيريم. خداوند در شاهد بودن کفايت مي‌کند و تو نيز بر اين اقرار ما شاهد ‏هستي.» ‏

اي مردم! با خدا بيعت کنيد و با من بيعت نماييد و با علي اميرالمؤمنين‏ و حسن و حسين ‏و امامان از ايشان در دنيا و آخرت، به عنوان امامتي که در نسل ايشان باقي است بيعت ‏کنيد، خداوند بيعت شکنان را هلاک و وفاداران را مورد رحمت قرار مي‌دهد. ‏

اي مردم! آنچه به شما گفتم بگوييد، و به علي به عنوان «اميرالمؤمنين‏» سلام کنيد و ‏بگوييد: «شنيديم و اطاعت کرديم، پروردگارا مغفرتِ تو را مي‌خواهيم و بازگشت به سوي ‏توست». ‏

و بگوييد«حمد و سپاس خداي را که ما را به اين راه هدايت کرد، و اگر خداونند هدايت ‏نمي‌کرد ما هدايت نمي‌شديم. فرستادگان پروردگارمان به حق آمده‌اند». ‏

خدايا، به خاطر آنچه ادا کردم و امر نمودم مومنين را بيامرز، و بر منکرين که کافرند غضب ‏نما، و حمد و سپاس مخصوص خداوند عالم است. ‏